torsdag den 24. november 2016

Duelighedsprøven ændres

Eller rettere: Rammerne for duelighedsprøven ændres.

Søfartstyrelsen er i gang med, hedder det, en forenkling af reglerne for fritidsfartøjer, undervisningsforløb og duelighedsprøver - samt en forankring hos relevante ikke statslige organisationer.

Hvad betyder nu det?

Helt kort skubbes administrationen af prøver og censorer nu ud til klubberne.

Sejlere skal åbenbart læse lovtidende

Dansk Sejlunion har naturligvis orienteret om dette ad flere omgange, men de har jo ikke nødvendigvis den almindelige sejlers vinkel.

Vi har læst tingene igennem, og vi synes, der er mest godt og kun lidt skidt i posen.

Det bedste er måske, at det - måske - bliver sværere at tage et duelighedsbevis fra scratch på 3 eftermiddage. Det er jo åbenlyst uansvarligt at lade folk tro, at de trygt kan tage familie og venner på kryds i kuling over Kattegat med ialt tre dages sejl-erfaring.

Det er også udmærket, at kravene til indholdet af prøven præciseres og især at disse krav ikke sænkes. En spøjs nyhed er dog, at der indføres krav om en høre og synstest. Det er næppe urimeligt, men er det virkelig nødvendigt? Det er jo i forvejen skippers ansvar, at alting er i orden - herunder fysikken.

Een af de lidt bekymrende ting er, at de organisationer, der skal lave prøverne også skal kunne udstede beviser samt demonstrere et kvalitetssystem til styring af prøver, censorer og uddannelsesforløb. Det stiller jo lidt større krav til kontorhold, og - lad os være ærlige - vi melder os ikke ind i sejlklubber for at lege kontor.

Glædeligvis er det fortsat Søfartstyrelsen, der godkender udbydere; Altså ligger godkendelsen af udbydere af prøver fortsat i statsligt regi. Sådan skal det naturligvis være.

Een af de mere pudsige ting er, at det bliver det ulovligt at krydse Kattegat uden redningsvest. Svømmeveste er kun lovlige, hvis der er umiddelbar mulighed for redning fra et andet skib. Altså skal vi alle ud at købe to sæt veste. Ja, det er alvor... overtrædelse straffes med bøde eller helt op til to års fængsel!

Alt ialt ser det nu meget fornuftigt ud, men sidste frist for indsigelser er i 25. november, så hvis du orker det, så skynd dig at læse det hele her:

mandag den 21. november 2016

Årsmøde på Rungsted Havn

Efteråret er landet, og det samme er bådene. Det er tid til at læse bøger i ildens skær, og så er det også tid til noget helt andet:

Årsmøde på Rungsted Havn den 24. november klokken 1900 i KDYs lokaler på første sal i KDYs klubhus.
Årsmøde??

Årsmødet er indført i forbindelse med hjemtagelsen af havnen, og det er en af de bedre nyheder, idet havnens brugere ikke tidligere har kunnet føre dialog med havnens bestyrelse.

Vi håber at se mange medlemmer til dette arrangement, hvor Havnens besyrelse vil orientere om såvel fortid som fremtid.