onsdag den 24. februar 2021

Varetager Dansk Sejlunion sejlsportens interesser?

Rungsted Sejlklub elsker sejlsport, og vi lever med COVID-19, men vi finder det "trist og vedtægtstridigt, at Dansk Sejlunion ikke varetager sejlsportens interesser lidt mere intenst", siger Nicolai Møller-Andersen, formand for Rungsted Sejlklub. Udtalelsen er en reaktionen på Christian Lerches, direktør i Dansk Sejlunion,  formyndelse og yderligere stramning af COVID-19 restriktionerne samt psudo bemærkning om at "Vi tager en for holdet", som er bragt i artikel i Bådmagasinet den 8. februar 2021.

Aftenmatch i Rungsted

I Dansk Sejlunions (DS) vedtægter står i § 2 formål "Dansk Sejlunion skal fremme udvikling af sejlsporten". DS har tilsyneladende valgt slet ikke at tage debatten. I stedet har DS valgt at lukke kapsejlads og sejlsport fuldstændigt ned, selvom Kulturministeriets retningslinjer tillader kapsejlads.

DS virker jo mere restriktive end myndighederne med deres mere end formynderiske holdning. I artiklen udtaler Christian Lerche "Vi har ikke andet valg som troværdigt forbund". Men hvem arbejder Christian Lerche egentlig for? Er det for egen politiske karriere og/ eller  leflen og ønsket om at fremstå politisk korrekt? Imens lades medlemmerne i stikken, og deres tro på Christian Lerche og DS bestyrelsen er i frit fald!

Det er rigtigt, at Politiet har skrevet til KDY, at kapsejlads betragtes som arrangementer, men det forklarer jo ikke, hvorfor DS simpelthen lægger debatten på is. DS er jo - eller skulle gerne være - alle sejlklubbers talerør, - ikke et spanskrør.

Kun KDY lader til at have mandsmod nok til at udfordre tingenes tilstand. Det skal de have et klap på skulderen for, - også selvom DS har skudt ethvert initiativ til sejlads eller træning ned.

I Rungsted Sejlklub arbejder vi på at fremme udviklingen af sejlsporten, og vil samtidig overholde COVID-19 restriktioner. Den seneste tid med frost har jeg med undren set hundrede af mennesker samles for at skøjte på Slotssøen ved Hørsholm Kirke og tusinder på Skt. Jørgens Sø i København. Det lignede en kæmpe blandet fest og uden at myndigheder skred ind. Det står i skærende kontrast til kapsejlads, hvor det er enkelte både med måske 5 personer i hver.
Nicolai Møller-Andersen siger: "Nu er foråret og varmen heldigvis på vej, og jeg håber, at COVID-19 er på tilbagetog og at Christian Lerche får lidt sol og varme, så han igen vil arbejde for sejlsporten, så vi kan komme til at sejle kapsejlads."

Link til omtalte artikel:
www.baadmagasinet.dk/kapsejlads/29602-chr-lerche-om-restriktionerne-vi-tager-en-for-holdet

3 kommentarer:

1. Super kommentar Nicolai, og jeg er helt enig i din holdning

2. Mikkel Hartvig Andersen24. februar 2021 kl. 20.25

Der klappes, bukkes og nejes herfra!

SvarSlet
  3. Enig. Vi har også savnet support i forhold til duelighedseksamen. F.eks. er det ærgerligt at en IT-baseret fjerntest ikke er blevet færdig, selvom den var næsten klar i foråret. Argumentet var at man ikke kunne teste på grund af Corona. Jeg havde jo hellere set et argument som: PÅ grund af Coronasituationen har vi forceret arbejdet så testen er klar til brug for vinterundervisningen.