Egentlig er det ikke hverken overraskende eller urimeligt: Altså, når man kører speedbåd eller jetski, skal man have kort. Helt ligesom en bil.
5 knob eller 50 knob gør måske en forskel |
Fritidsfartøjer kan fås med hundrevis af heste, og sådan et apparat kan nemt være farligt i de forkerte hænder. Man lader jo heller ikke en tolvårig med kort til sæbekassebil låne en formel1-racer til en tur på strandvejen i solskin, vel?
Det kan de fleste nok se rimeligheden i, men alligevel sidder man her og tænker... Hvad bliver det næste? Hvor er grænsen, og hvad definerer den? Skal man have kort for at sejle Optimist? Næppe, men hvad så med en planende jolle? Eller en foilende sejlbåd? Man kan smadre en del med 30+ knob - også uden motor bagpå. Man skal forestille sig en foilene Cat køre 35 knob - og så mister de kontrollen og pløjer ind mellem de badende på Bellevue...
På den anden side, så er der tradition for en vis form for frihed på havet, og det er jo altså normalt Skipper, der bærer ansvaret, - ikke rorsmanden. Sådan er det vel også i erhvervssejlads. Hvis det skal til at ændres, så er det en temmelig stor forandring.
Just saying.
Se mere ved at klikke på Søfartsyrelsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Rungsted Sejlklub modtager med glæde kommentarer. Venligst angiv dit navn, og bemærk at vi logger din ip-adresse.