Sejlskole


Koncept

Sejlskolen er lige dele sjov og alvor. Det skal være afslappet uden at være uambitiøst. Vores mål er at skabe hele sejlere. Sejlere, som kan passe en båd, binde et knob, manøvrere, trimme og begå sig til søs under alle forhold.

Når disse ting er på plads, kan man tage det lille kørekort til båd kaldet duelighedsprøven aka coastal skipper i internationale kredse. Derefter kan vi begynde at se på kapsejlads og andre større "kørekort". Alle mellem 15 og 95 kan være med - uanset niveau.

Vores sejlskole træner målrettet til duelighedsprøven, men der er også plads til hyggesejlads for dem, der bare gerne vil ud på vandet. Vi skal nemlig have hyggen tilbage i dansk sejlsport. Den har vi savnet i alt for mange år.

Har du allerede duelighedsbevis er du også velkommen til at deltage. Du kan være med som gast - eller du kan være med som instruktør. Du kan også blive checket ud som bådfører. Når du er bådfører eller instruktør, har du adgang til selv at sejle i bådene..

Hvis du er klar til at tage den praktiske prøve uden træning, så finder vi også ud af det. På teorisiden henviser vi lige nu til de lokale aftenskoler.
Vinterstof eller vinderstof?
Konceptet er altså ret simpelt: Hvis du melder dig ind i sejlskolen, så støtter du projektet økonomisk. Til gengæld får du rådighed over skolebådene. Vi ønsker naturligvis, at mange deltager i selve sejlskolen  enten som instruktører eller som elever, men sejlskolen er lige så meget et bådfællesskab. Det at have, bruge og passe en båd er jo også en slags skole.


Skolebåde

Vi har valgt IFeren som primær skolebåd. IFeren er en dejlig og smuk klassiker på vandet. Den bjærger sig godt i al slags vejr, og så er den fysisk overskuelig. Man skal altså ikke skal være muskelmand for at være med.
Filur til søs med Jørgen, Torben og Nicolai
Den er også relativt billig i drift, selvom der skal nye sejl til en gang imellem. Især hvis man sejler ræs, og tag ikke fejl: Der er masser af ræs i en IFer. Igen er størrelsen fin: Man kan nemlig ræse i en IFer, uden at bruge alle lommepengene i kondicenteret.
Filur lokker på tur
Desuden er den tryg og stabil at sejle i, og så kan den anvendes til ferieture med overnatning. i kahytten kan man koge kaffe medens der er P8 Jazz på radioen, og så er der fire køjer. Altså er IFeren supervelegnet til en overnatning på Ven.

Læs mere om IFeren på IF klubbens hjemmeside.

...


Vi har også et par Ynglinge. Ynglingen er velegnet til alt fra afslappet daycruising til hidsigt ræs. Tusinder af unge har lært at sejle i sådan een. Ynglingen sejler som en drøm, og den er til at håndtere for de fleste - uanset alder. Godt 600 kilo vejer den, og grejet er ikke tungere end at alle kan hive i snorene, - også dem med kontor-arme. Det betyder, at det er yderst sjældent, at der sker væsentlige materielle skader.
Sommerstof for alle
Læs mere om Ynglingen hos Dansk Ynglinge Klub.


Kapsejlads

Kapsejlads stiller store krav til den enkelte og til holdet. Det er derfor, det er så fascinerende. Det er også een af de få sportsgrene, hvor fysik ikke altid er afgørende. Det er fantastisk at sejle en aftenmatch og føle, at man kommer godt afsted og så... lige før mål opdage at ham den 80-årig rorsmand kommer susende ind fra højre siden af banen - og går klart foran. Det er helt klart en sportsgren hvor Brains kan vinde over Muscles.

Der er rigtig mange ting, der skal mestres, før resultaterne indfinder sig. Vi træner de fleste ting alt efter niveau:
  • Båd, grej og sejl skal teknisk set være i orden.
  • Mandskabet skal kunne håndtere grejet.
  • Sejltrimmet skal være optimalt under alle forhold.
  • Man skal kunne læse vind, strøm og bølger.
  • Der er en række regler, man skal kunne.
  • Bådens mandskab skal fungere som et team.
  • Fysikken skal være (nogenlunde) i orden.

Uddannelsesplan

Vi har en knivskarp uddannelsesplan, som i grove træk består af en grunduddannelse, som vi kalder Sejler, fulgt af to mulige spor, som vi kalder Tursejler og Kapsejler. Grunddelen består af praktisk og teoretisk duelighedsprøve, og den er fundamentet for at kravle yderligere op af uddannelsestrappen, som er vist herunder.

Når man melder sig til sejlskolen, sker der derfor tre ting:
  1. Sejlskolen inviterer til en test-tur.
  2. Herefter bliver man indplaceret på et passende niveau på vores uddannelsesplan.
  3. Endelig tildeles man sejltid, hvis man altså ønsker at deltage aktivt i sejlskolen.
En sejltid er en 2-timers trænings-tur med en instruktør. De ligger typisk om eftermiddagen og aftenen på hverdage samt eventuelt formiddag / eftermiddag i weekenden. Når en båd ikke er booket til en sejltid, står bådene til rådighed. Det er naturligvis kun sejlskolens medlemmer, der kan sejle i klubbens både, - og kun såfremt der er en af klubben godkendt bådfører med duelighedsbevis ombord.

Sejltiderne ligger typisk på hverdage fra 1700-1900, og eventuelt i weekenden fra 1000-1200.


Grej:

Hvis du bliver bidt af sejl-billen (aka the sailing-bug), så skal du regne med at investere i noget grej. Det kan gøres i to tempi, men du skal have en redningsvest eller svømmevest for at komme på vandet. Ret hurtigt vil du få brug for vandtæt overtøj og skridsikkert fodtøj. Kondisko kan bruges. Vandtæt cykeltøj kan også bruges til at starte med, men det holder ikke i længden. Se mere her


Instruktører:

Alle vores instruktører er erfarne sejlere, som har sejlet kapsejlads eller tursejlads i årevis. Desuden har alle som minimum taget duelighedsbevis og bestået vores interne instruktør-prøve. Allervigtigst er vi fuldstændigt tossede med sejlsport, og vi elsker at se glæden ved sejlsport i nye ansigter. Se vores instruktører her.


Sejladsreglementet:
  1. Der skal være en godkendt bådfører med duelighedsbevis ombord.
  2. Der skal altid indhentes vejrudsigt forud for sejlads.
  3. Der sejles kun i dagslys og kun i under 10 m/s.
  4. Båden skal være i forsvarlig sejladsmæssig stand.
  5. Der skal være anker, pøs/pumpe, pagaj, kasteline og nødhjælpskasse ombord.
  6. Der skal bæres godkendt og afprøvet CE-mærket vest.
  7. Ved afgang noteres destination forventet ankomst samt navn på skipper og gaster.
  8. Der skal anvendes telefonisk/sms bagvagt på al sejlads. (SMS afgang/ankomst)
  9. Båden efterlades lænset, afrigget og sejlklar.
Sejladsområdet for klubbåde er området fra kysten nord for Rungsted Havn i østlig retning mod D-mærket. Fra D-mærket i syd-østlig retning mod C-mærket og fra C-mærket i vestlig retning mod kysten.

Bådføreren er ansvarlig for, at disse regler overholdes. Hvis det sker gentagne gange, at en bådfører ikke overholder sejladsreglementet, kan bestyrelsen fratage denne sin bådfører status.