Kort nyt

Onkel Tom siger: Luv pæl, men hvad er det egentlig?

Sejlskole


Fra landkrabbe til sejler: Eventyret starter her!

Sejlskolen handler om tre ting:

  1. Glæden ved at færdes på vandet.
  2. Evnen til at gøre det sikkert. 
  3. Læren om at holde båden sødygtig.
Alt sammen spundet ind i hyggelige og afslappede rammer.


Duelighed, teoretisk del:

Duelighedsteori: Vi bruger typisk en 6-7 torsdage fra 19:00-21:00. Datoer ses i kalenderen og på vores medlemsportal.

Detaljer klik her.


Duelighed, praktisk del:

Tilmelding sker her.

Duelighedspraktik - Tyve aftener 1700-1900 maj-oktober. Vi sejler ikke i decideret dårligt vej - det vil sige storm, torden, vindstille.

Flow:

  1. Sæson: Grøn gast. Du er nybegynder / grøn gast, og må kun sejle med en rutineret (blå) bådfører.
  2. Sæson: Gul gast. Du er øvet / gul gast, og du må sejle med en rutineret (blå) bådfører, - eller to gule gaster kan sejle med en ny (rød) bådfører.
  3. Sæson: Rød fører. Du har taget duelighedsbevis, og du kan nu udfylde rollen som bådfører og tage ansvaret for dagssejlads med gaster ombord.

Som rød fører kan du sejle ind og ud af havnen for sejl på betryggende vis, men du mangler stadig rutine i "skæve vindforhold", natsejlads, distancesejlads og kapsejlads, og du har brug for hjælp til at sejle båden.

Du kan oparbejde rutine via kapsejlads om tirsdagen eller cruising om mandagen. Fokus er på sikker sejlads, cruising og rutine i bl. a. manøvrer, havnemanøvrer, ankring. Dem der drømmer om at tage på langtur - eller bare weekendtur - deltager her.

Når du har fået tilpas rutine, kan du vælge at sejle kapsejlads om tirsdagen. Det vil stille helt andre krav til skarpheden i manøvre, sejltrim, orientering og tusinde andre ting. 

På et tidspunkt bliver du måske skarp nok til at være instruktør, og måske ender du med at tage den BLÅ førerprøve, og derfra går det slag i slag. Se tabellen længere nede af siden.


Sejlskolen helt generelt

Målet er at skabe hele sejlere, som kan passe en båd, binde et knob, navigere, manøvrere, trimme og begå sig til søs under alle forhold. Alle kan være med uanset niveau og uanset om man er 15 eller 95.

Vores sejlskole sigter imod at eleverne tager Duelighedsprøven med censor fra Dansk Sejlunion. Skolesejladserne skal altså være tilpas ambitiøse og hyggelige på een gang. Vi skal nemlig have hyggen tilbage i dansk sejlsport. Den har vi savnet i alt for mange år.

Hvis du er klar til at tage den praktiske prøve uden træning, så finder vi også ud af det. Når Duelighedsprøven er i hus, kan vi begynde at se på kapsejlads og andre større "kørekort".
Vinterstof eller vinderstof?

Dette kan du, når du du er klar til den praktiske Duelighedsprøve:

  • Tilrigning, udlægning, oplæg til bøje og mole, mand over bord, indlægning, afrigning. 
  • Krydse, lænse, bomme, ligge underdrejet, ankre op.
  • Alle relevante benævnelser på båd og rig samt andre sejler-termer.
  • Ottetalstik, råbåndsknob, dobbelt halvstik, dobbelt halvstik om egen part, flagknob, pælestik samt korrekt anvendelse.
  • Søvejsreglerne.
  • Sejltrim på alle kurser; Forståelse for sejl, køl og fremdrift.
  • Styre efter et punkt og efter kompaskurs.
  • Fortøjning, herunder at lægge spring.

 


Bådfællesskab

Har du allerede Duelighedsbevis er du også velkommen til at deltage. Du kan være med som gast - eller du kan eventuelt blive godkendt som bådfører eller instruktør. Når du er godkendt som bådfører eller instruktør, har du adgang til selv at sejle i bådene. Det er en ret nem måde at blive "næsten" bådejer på.

Konceptet er altså ret simpelt: Hvis du melder dig ind i sejlskolen, så støtter du projektet økonomisk. Til gengæld får du rådighed over skolebådene. Vi ønsker naturligvis, at mange deltager i selve sejlskolen  enten som instruktører eller som elever, men sejlskolen er lige så meget et bådfællesskab.

Vi stiller et par yderligere krav for at du kan være med:
  1. Du skal kunne svømme 300 meter. 
  2. Du skal have (eller indkøbe) personligt grej som sejlbukser og vest.
  3. Vi ser gerne, at du har en fritidsulykkesforsikring, som dækker sejlsport.
Der er selvfølgelig kasko og ansvarsforsikring på vores både.


Skolebåde


Vi sejler IF, 806 og Yngling.

Indsæt nyt afsnit om 806.

 IFeren er en dejlig og smuk klassiker på vandet. Den bjærger sig godt i al slags vejr, og så er den fysisk overskuelig. Man skal altså ikke skal være muskelmand for at være med.

Filur til søs med Jørgen, Torben og Nicolai
Den er også relativt billig i drift, selvom der skal nye sejl til en gang imellem. Især hvis man sejler ræs, og tag ikke fejl: Der er masser af ræs i en IFer. Igen er størrelsen fin: Man kan nemlig ræse i en IFer, uden at bruge alle lommepengene på at løfte skrot i kondicenteret.
Filur lokker på tur
Desuden er den tryg og stabil at sejle i, og så kan den anvendes til ferieture med overnatning. i kahytten kan man koge kaffe medens der er P8 Jazz på radioen, og så er der fire køjer. Altså er IFeren supervelegnet til en overnatning på Ven.

Læs mere om IFeren på IF klubbens hjemmeside.

...

Vi har også et par Ynglinge. Ynglingen er velegnet til alt fra afslappet daycruising til hidsigt ræs. Tusinder af unge har lært at sejle i sådan een. Ynglingen sejler som en drøm, og den er til at håndtere for de fleste - uanset alder. Godt 600 kilo vejer den, og grejet er ikke tungere end at alle kan hive i snorene, - også dem med slatne kontor-arme. Det betyder, at det er yderst sjældent, at der sker væsentlige materielle eller person skader.
Sommerstof for alle
Læs mere om Ynglingen hos Dansk Ynglinge Klub.


Kapsejlads

Kapsejlads stiller store krav til den enkelte og til holdet. Det er derfor, det er så fascinerende. Det er også een af de få sportsgrene, hvor fysik ikke altid er afgørende. Det er fantastisk at sejle en aftenmatch og føle, at man kommer godt afsted og så... lige før mål opdage at ham den 80-årig rorsmand kommer susende ind fra højre siden af banen - og går klart foran. Det er helt klart en sportsgren hvor Brains kan vinde over Muscles.

Der er rigtig mange ting, der skal mestres, før resultaterne indfinder sig. Vi træner de fleste ting alt efter niveau:
  • Båd, grej og sejl skal teknisk set være i orden.
  • Mandskabet skal kunne håndtere grejet.
  • Sejltrimmet skal være optimalt under alle forhold.
  • Man skal kunne læse vind, strøm og bølger.
  • Der er en række regler, man skal kunne.
  • Bådens mandskab skal fungere som et team.
  • Fysikken skal være (nogenlunde) i orden.

Uddannelsesplan

Vi har en knivskarp uddannelsesplan, som i grove træk består af en grunduddannelse, som vi kalder Sejler, fulgt af to mulige spor, som vi kalder Tursejler og Kapsejler. Grunddelen består af praktisk og teoretisk duelighedsprøve, og den er fundamentet for at kravle yderligere op af uddannelsestrappen, som er vist herunder.




Når man melder sig til sejlskolen, sker der derfor tre ting:
  1. Sejlskolen inviterer til en test-tur.
  2. Herefter bliver man indplaceret på et passende niveau på vores uddannelsesplan.
  3. Endelig tildeles man sejltid, hvis man altså ønsker at deltage aktivt i sejlskolen.
En sejltid er en 2-timers trænings-tur med en instruktør. De ligger typisk om eftermiddagen og aftenen på hverdage samt eventuelt formiddag / eftermiddag i weekenden. Når en båd ikke er booket til en sejltid, står bådene til rådighed. Det er naturligvis kun sejlskolens medlemmer, der kan sejle i klubbens både, - og kun såfremt der er en af klubben godkendt bådfører med duelighedsbevis ombord.

Sejltiderne ligger typisk på hverdage fra 1700-1900, og eventuelt i weekenden fra 1000-1200.


Grej:

Hvis du bliver bidt af sejl-billen (aka the sailing-bug), så skal du regne med at investere i noget grej. Det kan gøres i to tempi, men du skal have en redningsvest eller svømmevest for at komme på vandet. Ret hurtigt vil du få brug for vandtæt overtøj og skridsikkert fodtøj. Kondisko kan bruges. Vandtæt cykeltøj kan også bruges til at starte med, men det holder ikke i længden. Se mere her


Instruktører:

Alle vores instruktører er erfarne sejlere, som har sejlet kapsejlads eller tursejlads i årevis. Desuden har alle som minimum taget Duelighedsbevis med censor fra Dansk Sejlunion, - og bestået vores interne instruktør-prøve. Allervigtigst er vi fuldstændigt tossede med sejlsport, og vi elsker at se glæden ved sejlsport i nye ansigter. Se vores instruktører her.


Sejladsreglement for brug af Rungsted Sejlklubs både:

Disse regler gælder for brug af klubbens både:

  1. Skipper skal være godkendt af klubben som bådfører.
  2. Skipper er ansvarlig for materiel, besætning, sikkerhed og fortøjring.
  3. Skipper skal føre logbog før og efter sejlads. (Gaster, ETA, vejrudsigt)
  4. Skipper står inde for selvrisiko ved skader. (Ikke ved sejlskole)
  5. Der skal være veste, anker, slæbeline, pøs, pagaj & vhf ombord. 
  6. Der sejles ikke i mørke, tåge, torden og ikke I mere end 10m/s.
  7. Sejladsområdet indrammes af Nivå Havn, 3 sømil og Vedbæk Havn.
  8. Der skal være een blå eller to røde godkendte bådførere ombord.
  9. Der kan dispenseres for disse regler efter aftale med sejlskolen.

    Skipper er ansvarlig for overholdelse af disse regler og gældende dansk lovgivning om sejlads herunder regler for hastighed og max promille på 0,5. Såfremt reglerne brydes gentagne gange kan retten til brug af bådene fortabes ved administrativ beslutning.

    Koordination og kommunikation sker via vores gruppe på Facebook: RungstedSejlskole