onsdag den 15. august 2018

Et klubhus?

Newsflash: Vi er den genetablerede lokale sejlklub på Rungsted Havn. Vi har desperat brug for et klubhus til små og store arrangementer. Det handler om stævner, undervisning, sejlerstue, hangout for gæstesejlere, almindelig hygge og meget mere.

Konkret skal vi på lørdag bruge et sted med plads til omkring 25-30 spisende gæster.

UPDATE: Tak for de mange henvendelser. Det konkrete problem på lørdag er løst med hjælp fra en lokal restaurant. Mon Kultur & Fritid støtter den slags?
En hvilkensomhelst container er bedre end ingenting

Siden 2014 har vi skrevet til havnebestyrelsen om hjælp til et klubhus. Vi er blevet positivt mødt af såvel den tidligere som den nuværende havnemester. Politisk er vi også blevet mødt med venlighed, men faktum er, at havnebestyrelse har ignoreret os. Der er ikke et klubhus endnu.

Nu spørger vi så, om der er andre i lokalområdet, en fond, en virksomhed eller andre, der kan hjælpe med en pavillion, en container, en skurvogn eller noget, der kan tjene som samlingspunkt for de lokale sejlere.

Vi har medlemmer med kølbåd, jolle, windsurf og motorsejlere. Vi driver sejlskole, har et dommerskib, tre skolebåde plus det løse og er på vej mod 250 medlemmer. Vi har intet - ikke en gang et læskur. Det kan simpelthen ikke passe, at der ikke kan findes plads til at retablere den lokale sejlklub på Hørsholm kommunes havn.

Jeg viser her et billede de faciliteter, man byder de lokale sejlere - sportsudøvere såvel som tursejlere, motorbådsejere, windsurfere, gæstesejlere og andet godtfolk.

De ydmyge faciliteter på Rungsted Havn

Ja, det er svært at forstå. Intet! Der er intet. Ikke engang et læskur. Ingen omklædning, ingen klubrestaurant, ingen ølautomat, ingen grillterrasse, ingen sejlerstue, ingen oplagringsplads. Havnemesteren har fundet 4 ydmyge kvadratmeter uoverdækket areal til os. Ellers intet.

Her kommer vi så... Ivrige, sejlvante, selvfinansierende lokalt forankrede kræfter mellem 20 og 75, som ønsker at drive en åben, demokratisk klub for alle med "saltvand i blodet". Vi kommer endda med planer om at medfinansiere en lang række tiltag, - herunder klubhus, omklædning, sejlerstue og ungdomsarbejde.

Det burde være en gave for Rungsted Havn, men kan de finde ud af at sige jatak..? Næhnæh. Havnebestyrelsen kan finde ud af se den anden vej.

Først i 2018 er der ved at ske en lillebitte ændring. Den nye havnebestyrelse har nemlig nedsat et udvalg, der - blandt andet - skal kigge på klubhus. På den lidt længere bane er der således - måske - grund til forsigtig optimisme.

Dog er havnebestyrelsen opfyldt af egne ambitioner om at bygge en ny og større havn - og klubhuse er ikke en del af de planer. Det bliver spændende at se, hvor det hele lander.