Kæmpe tillykke til de nye duelighedsindehavere!

onsdag den 12. juni 2024

Aftenmatch i sejlskolen

Så var det tirsdag. Vejrudsigten sagde max 7 m/s fra SV, og det holdt ikke helt. Der var ihvertfald nogle pust med mere end 7m/s, men det tager vi med. Vi riggede spilergrej til, og så var der lige tid til at ordne et par småting, for der er altid småting, der skal ordnes på en kapsejladsbåd. Stageophalet fik en ny endetakling, og så fjernede vi en defekt spil-underkop fra ruffet. Den ville helt sikkert rive en spiler i stykker.

Højt humør. (Foto: Nicolai)

På vej ud til banen fik vi lige monteret et par ticklers i fokken. Grøn øverst til styrbord. Rød nederst til bagbord. Så virker de også i mørke, og det er bare nemmere at krydse, når der er ticklers i fokken.

Vi har ikke sejlet med spiler endnu i år, og det gør altså ondt på kapsejladsbanen. Flere ombord har dog ikke rutine med spilersejlads, så planen var at sejle første opkryds for at få lidt ræs, - og så "hoppe af" og øve spiler - udenfor banen for ikke at være til fare. Ude på banen var der dog så meget vind, at det ikke var klogt at sætte spiler med to "spilerjomfruer" ombord, så vi endte med at sejle hele banen rundt og gå i mål. Det var der også masser af læring i.

Udsigt tirsdag aften. (Foto: Nicolai)

Batmand Allan styrede koncentreret på ticklers, og der var masser at arbejde med for sådan en styregast... Masser af vindspring eksempelvis, men også hækstag for at twiste kræfter ud af storen. Skødevognen blev flittigt brugt for at håndtere krængningen i de mange pust. For snoretrækkerne var der udhal, kick og faldspænding at rode med, og så var der selve arbejdet med at knokle fokkeskødet hjem. Det er teamwork. Kapsejlads bliver hurtigt mere fysisk betonet, når vinden  passerer de 7m/s. Båden ligger skråt, og der skal bruges kræfter på at klatre rundt. Der er langt op fra læ kistebænk.

Bøfning er essentielt. (Foto: Nicolai)

Kasia og Henrik havde deres hyr med at klatre rundt, trække skøder og derefter komme op til luv, men man kan altså ikke sejle ræs i god vind med halvdelen af besætningen til læ. Det kan nemt koste en halv knob ikke at bøffe. En halv knob er cirka 10% af farten, og så kan man jo lige så godt gå i havn og gå ombord i en kaptajnsburger. Aftenen kom således til at handle rigtig meget om boathandling, og det blev i den grad bedre i løbet af aftenen. Skønt at se. Og som det ses på billederne var humøret også intakt. Tak for turen.