Onkel Tom siger: Luv pæl, men hvad er det egentlig?

onsdag den 29. maj 2024

Skærgårdssejlads

Drømmer du om "Øerne under Vinden"? Eller måske blot den her strand? Ved du ikke helt, hvad der skal til - eller hvad der skal puttes i kistebænken?

Anholt strand. (Foto: Nicolai)

Så skulle du have været i klubben i lørdags, for der var temaet, hvordan man kommer til - og hvordan man navigerer rundt i skærgården. Skærgården ligger NØ for dette billede... sådan lidt til venstre-agtigt. Denne skønne strand er iøvrigt kun eet skridt på vejen til skærgården, som ses på næste billede...

Skærgården. (Foto: Nicolai)

Denne skønne og ubeboede ø ligger kun 20 timers sejlads i en IFer fra Rungsted. Jah, der er såvel 806ere som IFere på billedet, og de egner sig glimrende til indenskærs sejlads. Jeg var der i båd nr 2 fra højre... 806 DEN383, som fortsat ligger i Rungsted. Det tror jeg faktisk også at båd 1 fra højre gør. Der er også en tredje bådtype, men jeg overlader det til experter at gætte, hvad det er for een. Første kvalificerede, rigtige gæt på FB vinder en øl.

806 DEN383 ved Marstrand. (Foto: Nicolai)

Når man skal hjem derfra, kan man vælge forskellige ruter. Een af dem er gennem Marstrand, og som det fremgår, skal der fin-navigeres noget mere, end vi er vant til i Øresund. Jaja, man har GPS, men GPS skyder nemt 50m forkert, når der er klippevægge, som signalet kan reflektere på. Og som det ses herover, så er plus minus 50 meter rimelig kritisk. Vi man måske helst klappe en ko eller en søko? Kort og kompas er det, der duer.

Skærgårdssejlads. (Foto: Rasmus)

Og her ses så nogle af de knap 25 personer, der var samlet til et superrelevant og lavpraktisk kursus med fokus på skærgårdssejlads. Udover navigation, så er der en mængde andre praktiske detaljer. Hvilken type anker virker eksempelvis på klippebund? Hvor lang skal ankerlinen være? Hvor kan man få vand? Hvad betyder sådan en underlig pæl i vandet? Skal man have gummibåd med? Og hvorfor det? Må man fælde træer på øen? Må man tænde bål? Hvor får man gær til snobrødsdej midt ude i skærgården? Og tusinde andre ting. Ja, man skulle nok have været der.

Tak til Danske Tursejlere for en super dag, og tak til dem, der fik arrangementet stablet på benene.

/Nicolai