lørdag den 13. juni 2020

Endnu en gang Coronaregler

Danske sejlklubbers fællesorgan - aka Dansk Sejlunion - har igen fortolket og udsendt regler for sejlere og sejlsport under hensyntagen til Corona. Tak for det.

En meget stor del af indledningen handler om, hvorfor Dansk Sejlunion ønsker at gøre som DIF, og det er ærgerligt. Selvfølgelig skal man tage Corona alvorligt, men der er væsensforskelle mellem sejlsport og mange øvrigt sportsgrene, som opererer uder DIF. Det giver - i visse tilfælde - ikke meget mening, at sejlsport er underlagt samme regler som brydning, volleyball og maratonløb.

Læs selv reglerne her: Dansk Sejlunions seneste om Corona.

Så hvad må vi?
  • Vi må sejle i klubbåde, sålænge vi opretholder 1-2 meters afstand og ikke  er mere end 50 personer til eet arrangement.
  • Vi må mødes på land, sålænge vi opretholder 1-2 meters afstand og ikke er mere end 50 personer.
Hvad skal vi?
  • Vaske båden før og efter sejlads.
  • Spritte rat, rorpind og spilhåndtag, spilerstage og andet grej af.
  • Overveje at inddele båden i zoner - ved at påkliste tapemærker.
  • Overveje, hvordan man kan undgå kontakt og især ansigt til ansigt.
  • Afvise sejlere, der udviser symptomer.
  • Instruktører skal ikke råbe.
Ja, Dansk Sejlunion skriver simpelthen, at instruktører ikke skal råbe. Det bliver sq svært, når vi skal holde afstand og ikke må have ansigt til ansigt samtaler, men bortset fra det, så ser vi også helst at Sejlskolen (og andre sejlere) ikke råber ad hinanden. Corona eller ej.

Hvad må vi ikke?
  • Vi må nærmest næsten ikke holde kapsejlads, fordi en startlinie anses for en forsamling.
Har du trykket på linket til Danske Sejlklubbers fællesorgans regelsamling for sejlads i Corona-tider? Gør det nu. Det er overvældende.

Jeg har det stramt med det her. På den ene side, skal Sejlunionen jo have ros for at komme med regler, som faktisk gør en lille-bitte smule sejlads mulig. På den anden side ligner regelkomplexet - endda med specielle kapsejladsregler - øhh... ja, hvad ligner det? Nærmest satire!?

Nå, hovedsagen er vel, at der trods alt kan sejles.